main top

7+1 ötlet a hatékonyabb üzleti kommunikációd sikeréért

2009. szeptember 11. péntek 14:31

A sikeres üzleti kommunikáció titkaIsmerj meg néhány ötletet a hatékonyabb üzleti kommunikációd érdekében.

Ezeket a fortélyokat Te is alkalmazhatod, hiszen ezek segítségével hatékonyabbá válik a kommunikáció és kevesebb szóval közvetítheted a mondandódat.

Az alábbi 7+1 ötletet biztos hasznosnak fogod találni a következő sales leveled, brossúrád vagy weblapod készítésekor.

1. Kerüld a gyenge igéket
2. Helyezd a leghosszabb mondatrészt az utolsó helyre.
3. A specifikus dolgok meggyőzőbbek.
4. Használj kevesebb igét, hogy elkerüldd önmagad ismétlését.
5. Váltogasd a mondatok hosszát.
6. Legyél rövid és velős.
7. Ne hangsúlyozd túl a nyilvánvalót.

Kerüld a gyenge igéket – van és lenni.
Ezek a lényegtelen igék helyet foglalnak, és csak igazolják, hogy valami létezik. Ne írdd ezt: “Van egy egyszerű trükk, amivel egy unalmas mondatot zseniálissá tudsz változtatni.” Hanem írdd azt, hogy: “Egy egyszerű trükkel az unalmas mondatból zseniálisat lehet varázsolni.” Nem mindig kell nyelvtanilag hibátlan mondatokat írnod, hiszen sok esetben spórolnod kell a hellyel. (pl egy adwords reklámnál összesen csak 95 karakter áll a rendelkezésedre.)

Helyezd a leghosszabb mondatrészt az utolsó helyre.
Kezdd az egyszerű üzenettel és haladj a bonyolultabb mondanivaló felé. Kevésbé összezavaró, és emlékezetesebb vége lesz a kommunikációnak. Ha van egy ilyen mondatod: “Ő mindig később jött, mint Péter, valamint folyton hangos és unalmas volt.” Inkább írdd így: “Ő hangos, unalmas volt, és mindig később jött, mint Péter.”

A specifikus dolgok meggyőzőbbek.
Hacsak jogi okokból nem kerülheted el, ne használj olyan gyenge, általános értelmű szavakat, mint a sok, néhány, megközelítőleg, majdnem és hasonlók. Specifikus dolgokkal bebizonyíthatod a célközönségnek, hogy Te tudod, hogy mire képes a terméked, és ezt tesztekre, kísérletekre és eredményekre alapozod.

Használj kevesebb igét, hogy elkerüld önmagad ismétlését.
Egy igével gyakran tökéletesen leírhatod ugyanazt, amit két másikkal. Ahelyett, hogy ezt mondanád: “A számítógép hiba nélkül működött és futottak rajta a programok,” használd az egyszerűbb “A számítógép hiba nélkül működött.” Vagy a “Kifogyott a tartálya és nem volt több üzemanyaga” helyett inkább így: “Elfogyott az üzemanyaga.”

Váltogasd a mondatok hosszát.
Kezdd egy rövid vagy közepes mondattal, utána következzen egy hosszabb, rövid, majd egy közepes. Több ugyanolyan hosszú mondat unalmas lehet. Ezt tetszés szerint kombinálhatod, de kerüld a „torgyáni” körmondatokat. Képzeld el milyen az, amikor valaki egyforma hosszú mondatokban beszél. Ugye milyen gépies?

Olyanok a mondataid, mint az Energizer Nyuszi?
Csak azért, mert jogi, vagy bonyolult műszaki információt kell leírnod, ez még nem azt jelenti, hogy végeláthatatlan mondatokat kell fogalmaznod. Ahelyett, hogy ezt írnád: “A lézersugarak, amelyeknek sok tulajdonságuk van, ami megkülönbözteti őket az általános fénytől, az atomok elektromágneses hullámainak a kibocsátásából származnak.” Inkább bontsd részekre, így: “A lézersugaraknak sok tulajdonságuk van, ami megkülönbözteti őket az általános fénytől. Akkor jelentkeznek, amikor az atomok energiát bocsátanak ki elektromágneses hullámok formájában.”

Legyél rövid és velős.
Miért használnál 4-5 szavas leírásokat, amikor 1-2 szóval megfogalmazhatod ugyanazt? Az olyan kifejezéseket, mint a “fejlemények következtében” könnyen lecserélheted a “mert” vagy “amióta” szavakra. Okosan kell gazdálkodnod a szavakkal – főleg, ha drága reklámfelületért fizetsz. Aki túl sokat beszél, és közben semmit sem mond, az környezetszennyező. Feleslegesen vágják ki miatta a fákat, hiába gyártják le a szórólapokat, mert senki nem olvassa el az írását.

Ne hangsúlyozd túl a nyilvánvalót.
A többlet jó űrutazáskor, de nem egyértelműen hasznos üzleti kommunikáció fogalmazásakor. A kifejezések, mint az “előre megérezni,” “teljesen befejezett,” vagy “fontos nélkülözhetetlenség” meg fogják bolondítani az olvasókat és nem fognak semmit sem kommunikálni. Ugyanez elmondható a két egymás melletti szinonimákról, mint az “ötletek és gondolatok” vagy “cselekvés és tettek.” Az olvasót összezavarja. Nem tudja, hogy két különböző dolgot akartak-e neki mondani, vagy csak megerősítette az író az egyiket egy fölösleges szinonimával.

A következő alkalommal, ha üzleti kommunikáció összeállításával szenvedsz, egy sales levet kell írnod vagy a weboldaladra akarsz tartalmat írni, akkor kövesd a fent említett szabályokat. Az üzeneted érthetőbb és meggyőzőbb lesz. Ne feledd, 44 betű van a magyar ábécében. Használd őket okosan az üzleti kommunikációdban.


4 hozzászólás a 7+1 ötlet a hatékonyabb üzleti kommunikációd sikeréért bejegyzéshez

  • Rónai Balázs szerint,
    2009. szeptember 11. péntek 15:37 időpontban:

    Zsuzsa!

    Rendkívül praktikusak a tanácsaid. Különösen így, példákkal.

    (És ez igaz az egész blogodra is.)

  • Langmár Zsuzsa szerint,
    2009. szeptember 11. péntek 17:18 időpontban:

    köszi Balázs, remélem hasznát veszed a tippeknek 🙂

  • Neményi András szerint,
    2009. november 20. péntek 23:27 időpontban:

    Szia zsuzsa!

    Jók a tippeid, tetszik az oldalad.

    Amit nem értek, miért csak ilyen ritkán írsz a blogra?

  • Langmár Zsuzsa szerint,
    2009. november 22. vasárnap 15:12 időpontban:

    szia András

    sajnos ebben a bizniszben nehéz megoldani a hatástöbbszörözést, így hála Istennek hamar tele lettem munkával

    eredetileg ügyfélszerzés céljából indítottam a blogot, de túl jól beindult 🙂

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

A legjobb sémákra épülő szövegírási stratégiák, amiket magyar vállalkozók egy maroknyi csoportja már titokban sikerrel használ...
Értesülj elsőként a szövegírási tippekről - csak add meg a keresznevedet és e-mail címedet és máris alkalmazhatod a titkos technikákat!

Email címed:   Keresztneved: