main top

Kulcs a hatékony íráshoz

2010. július 15. csütörtök 09:47

hatékony írás

Ha az üzleti életben évről-évre több emberhez akarod eljuttatni az üzeneteidet, akkor neked is segítségedre lesz, ha odafigyelsz a hatékony üzleti kommunikáció 7 lépésére.

A vállalkozók és a sikeres emberek komoly hangsúlyt fektetnek a személyes hatékonyságukra, mert saját bőrükön tapasztalják a Pareto-elv megkérdőjelezhetetlen eredményeit.

Amennyiben a Te karriered is szépen ível felfelé, akkor biztosan odafigyelsz az időgazdálkodásodra, és vásárolsz könyveket, infotermékeket a témában. A személyes hatékonyság című könyvet olvasva végig gondoltam, hogy egyik kedvenc íróm, Brian Tracy gondolatai hogyan lehetnek a segítségedre az írás terén.

Mindenkinek 24 óra áll naponta a rendelkezésére, mégis vannak olyanok, akiknek semmire sincs idejük, míg mások napról napra haladnak céljaik felé, mert megteszik azokat a kis lépéseket, amelyek elvezetik őket a NAGY eredményekhez. A magyar KKV piacon a cégek sem egyik pillanatról a másikra robbannak be a köztudatba, hanem évek alatt építik fel magukat a semmiből.

Míg egy multi megengedheti magának, hogy minden médiacsatornán keresztül ostromolja a potenciális vevőit az „én folyok a csapból is” stratégiával, addig a középvállalkozások esetében inkább a „lassú víz partot mos” mentalitás hozza meg a hosszú távú sikereket.

A hatékony üzleti kommunikáció 7 lépése

  1. Legyen elég ötleted, hogy miről írsz
  2. Tervezd meg, hogy milyen rendszerességgel írsz
  3. A lényeget szedd össze egy bekezdésben
  4. Cím, alcímek megírása
  5. Tárgy
  6. Határidőkkel dolgozz
  7. NE halogasd az írást

Nézzük ezek a lépések hogyan segítenek téged abban, hogy a vevőid soha ne felejtsenek el.

Legyen elég ötleted, hogy miről írsz

Szakmai eredményességedet annak köszönheted, hogy szolgálod az embereket, azaz megoldod a problémáikat, ha hozzád fordulnak. Ha ötlettelennek érzed magad, hogy mi a manóról írjál, akkor vegyél elő egy fehér papírt, és írjál le 10 olyan mondatot, amivel valamelyik ügyfelednek AHA élményt okoztál az elmúlt hetekben.

Ez a téma valószínűleg számodra teljesen nyilvánvaló, mégis kaptál már olyan visszajelzést az üzleti partnereidtől, hogy másnak nem triviális, így érdemes róla írni egy blogbejegyzést vagy hírlevelet.

Szedd csokorba az ötleteidet, és nyissál neki egy fájlt a gépeden, ahova rendszeresen felírod, ha egy olyan kérdés jut eszedbe, ami hasznára lehet az olvasóidnak. Gondolkozz folyamatosan azon, hogy mivel tudod előrébb mozdítani őket a céljaik felé.

Tervezd meg, hogy milyen rendszerességgel írsz

Akkora reklámzajban élünk, hogy nem engedheted meg magadnak, hogy hónapokig ne kommunikálj az ügyfeleiddel, mert elcsábítja őket a konkurenciád.

Tartsd magad ahhoz az ökölszabályhoz, hogy ha 3 hónapig nem kommunikálsz a drágán megszerzett ügyfeleiddel, akkor elveszted őket. Olyan ez, mint a szerelem: ha csak évente egyszer viszed el vacsorázni a párodat, akkor könnyebben lenyúlják, mintha rendszeresen kényezteted és a tenyereden hordod őt. Van olyan ismerősöm, aki a havi egy csokor virágot apró befektetésnek tekinti, hogy ne kelljen válságkezeléssel foglalkoznia, ha egy projekt miatt pár napig többet dolgozik a kelleténél…

Ha szeretsz elébe menni az eseményeknek, és az esélyét sem akarod megadni, hogy a versenytársad elszeresse a vevőidet, akkor a heti kommunikációt javaslom neked. Amennyiben esetleg erőforrás problémákkal küzdesz, arra akkor is figyelj oda, hogy legalább havonta halljanak rólad az ügyfeleid.

A lényeget szedd össze egy bekezdésben

Vannak olyan ügyfeleid, akiknek nem új minden gondolat, amit tőled hallanak. Az ő idejüket megspórolhatod, ha néhány mondatban összeszeded a fő mondanivalódat. Amikor átfutják a főcímedet és az első bekezdésedet, majd a szövegben levő alcímeket, akkor pár másodperc alatt eldöntik, hogy érdemes-e időt fordítaniuk az írásodra. Az idejük a legdrágább kincsük, ezért hálásak lesznek neked, ha nem rabolod feleslegesen azt, ehelyett inkább segítesz nekik, hogy gyorsan megismerjék a legfontosabb gondolataidat.

Cím, alcímek megírása

A neten levő írásaidat szkennelik az emberek, így ha nem akarsz digitális környezetszennyezővé válni, akkor emeld ki az írásod fő gondolatait alcímekkel és kiemelésekkel. Ezek legyenek lényegre mutatóak, és könnyítsék meg az olvasást.

Olyan ez, mint amikor jó könyvet olvasol, és aláhúzod a lényeget. Biztos neked sok olyan könyved van, amit már többször is elolvastál. Ez velem is megesik, így ha egy téma megint a fókuszomba kerül, akkor elég, ha átfutom a tartalomjegyzékét, majd egy óra alatt átnézem, hogy milyen gondolatokat húztam alá a könyvben. A legjobb könyveim úgy néznek ki, mint egy egyetemi jegyzet.

Ha Te is jó cikkeket írsz, akkor ezeket később újra fogják olvasni az ügyfeleid, és nagy segítség lesz számukra, ha a lényeget pillanatok alatt fel tudják eleveníteni.

A sales oldalaknál életbevágó, hogy milyen gondolatokat emelsz ki, és milyen alcímeket írsz az értékesítési szövegedbe. Ezt a képességedet pedig folyamatosan fejlesztheted, ha a heti blogbejegyzéseidben is odafigyelsz erre a kérdésre.

Tárgy

Amikor elkészülsz az üzleti kommunikációd soron következő gyöngyszemével, akkor érdemes azt kiküldeni a listádra. Azok az érdeklődők, akik korábban feliratkoztak a hírleveledre vagy blogértesítődre sokkal nyitottabbak a kérdés iránt, mint a rokonaid, így hamarabb időt szánnak a témára, mintha spamként kiküldenéd a nagyvilágba.

Ennek ellenére a feliratkozóid is naponta többszáz e-mail üzenetet kapnak, így erősen szelektálnak, hogy mire fordítanak időt. Ha az üzenetedhez jó tárgymezőt írsz, akkor brutálisan megemelheted a levélmegnyitások számát. Ezzel ellentétben, ha ezt összecsapod, akkor értelmetlenül vérzel el a figyelemért folytatott harcban.

Kerüld az olyan tárgymezőket, hogy „hírlevél”, mert ettől senkinek nem lesz nedves a bugyija. Ehelyett emeld ki a legfőbb előnyt, amit akkor szerez meg az olvasód, ha rászán pár percet az üzeneted olvasására.

Határidőkkel dolgozz

Tervezd meg előre, hogy milyen gyakorisággal fogsz kommunikálni, és ezt bontsd le havi/heti feladatokra. Ne az utolsó percben tudd le a feladatot. Nem alibiből akarod kipipálni ezt a feladatot, mint egy alulmotivált alkalmazott, hanem a céljaid miatt. Ha például az a terved, hogy heti rendszerességgel írsz egy blogbejegyzést, akkor azt NE péntek délután, a heti munkaidőd utolsó részfeladataként publikáld, mert valószínűleg akkor már a kutya sem fogja elolvasni. Ehelyett tervezd azt, hogy minden kedden írsz egy hírlevelet / blogbejegyzést, és akkor a legrosszabb esetben is kiizzadod csütörtökig…

NE halogasd az írást

Ahogy Og Mandino mondja: A holnap az a nap, amit a lusták tartanak fenn maguknak a munkára.
Figyeld meg magadat, hogy mikor vagy a legkreatívabb. Ha éjjeli bagoly vagy, akkor írd be a határidőnaplódba, hogy minden hétfőn 22 órakor írsz egy ütős blogbejegyzést az olvasóidnak, hogy megkönnyítsd az életüket. Ha szeretsz korán kelni, akkor kedden 05-kor legyen ez az első feladatod. Ne halogasd, mert a napokból hetek lesznek, a hetekből pedig hónapok, és negyed év elég ahhoz, hogy feledésbe merülj…

Ha a technikai megvalósítás során akadsz el, akkor hasznos lehet számodra néhány tipp az eredményes üzleti levél megírásához is. Ezeket a fortélyokat Te is könnyen alkalmazhatod, hiszen segítségükkel kevesebb szóval közvetítheted a mondandódat.

Remélem hasznosnak találtad az írást, és ha van olyan barátod, akinek gondja van a szövegírással, akkor elküldöd neki a linket, hogy ötleteket merítsen a problémája leküzdéséhez 🙂

2 hozzászólás a Kulcs a hatékony íráshoz bejegyzéshez

  • Judit szerint,
    2010. július 21. szerda 16:03 időpontban:

    Épp ezt a könyvet olvastam, amikor találkoztam életem nagy lehetőségével (a honlapunk – Én történetem részében benne van…) Amikor először kézbe vettem a könyvet azt néztem, milyen kis vékony (online rendeltem), aztán olvasva ismét megdöbbentett. Annyira jó, összefoglaló, érthető, ösztönző! Ezek után csak cselekedni lehet! Hogyan? Olvasd el! 🙂

  • Langmár Zsuzsa szerint,
    2010. július 21. szerda 18:51 időpontban:

    Brian Tracy forever 🙂
    Engem nem zavar, hogy némelyik vállalkozóknak szánt könyv alig 100 oldal. Jobban zavarna, ha 500 oldalba rejtenék el a 100 oldalas lényeget 🙂

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

A legjobb sémákra épülő szövegírási stratégiák, amiket magyar vállalkozók egy maroknyi csoportja már titokban sikerrel használ...
Értesülj elsőként a szövegírási tippekről - csak add meg a keresznevedet és e-mail címedet és máris alkalmazhatod a titkos technikákat!

Email címed:   Keresztneved: