main top

Reklámpszichológia

2012. március 26. hétfő 13:37

Fontos megismerned a reklám és a reklámmal összefüggő pszichológiai jelenségeket, ha sales szövegírásra adod a fejed, vagy ha olyan reklámszöveget, értékesítési szöveget szeretnél írni, amivel termékedet szeretnéd eladni. Tekintsük át röviden a reklám kialakulásának történetét.
A reklám fogalma egyidős a kereskedelemmel, hiszen reklám nélkül lehetetlen értékesíteni.
A történészek jóvoltából ismerhetjük a legkorábbi reklámot is, amely Kr. e. 3000-ből származik. Az ókori borkereskedők után fennmaradtak olyan leletek, táblák, amelyeken reklámszövegek voltak. Már ezeken az ősi tárgyakon is egyértelműen megfigyelhető volt – amit ma már minden értékesítési szövegbe belecsempészünk –, hogy a korabeli kereskedők előszeretettel nagyították fel termékeik előnyeit, így ösztönözve az embereket a még több vásárlásra, vagy így bővítve vevőkörüket.

Vélhetően a reklámok mögött akkoriban még nem húzódtak meg tudományos kutatások. Reklámpszichológiáról csak azóta beszélhetünk, mióta a reklámozás önálló szakmává lett. A reklám kifejezést először az 1830-as években használták a mai értelemben, az első reklámügynökséget pedig 1841-ben Philadelphiában hozták létre, ez tekinthető a modern reklámszakma kezdetének.

A 19. században a fejlődő technológia (a fotográfia, a telegráf) egyre nagyobb teret és hatékonyságot adott a reklámozásnak. Talán első látásra ez messze áll az értékesítési szövegírástól, közvetetten mégis összefügg vele. Hiszen az értékesítési szövegírás, az internetes sales szöveg a legújabb hirdetési módszer, a modern kor szüleménye.

A reklámmal összefüggő pszichológiai kutatásokat és annak eredményeit csak az 1900-as évektől alkalmazták.

A reklámnak az 1900-as évek első felében csupán figyelemfelkeltő szerepe volt. A ’40-es években a társadalom emberét a reklámipar csak passzív befogadónak tekintette, ám kezdtek egyre nagyobb figyelemmel fordulni az emberi szokások, érzelmek és a kultúra felé. A ’60-as évektől a márkához már különféle tulajdonságokat kötöttek, mint például a presztízs vagy a szabadság érzése. A reklámpszichológiára ebben az évtizedben a motivációkutatás volt a legnagyobb hatással. Ennek a folyamatnak a végeredménye volt a ma ismert „image” = imázs, imidzs fogalom kialakulása.

A ’70-es és ’80-as években a kognitív irányzat gyors fejlődése hatással volt a reklámszakmára is. Újabbnál újabb ötleteket kellett kitalálni ahhoz, hogy a reklám mondanivalója célba érjen. Megsokszorozódtak a hirdetési formák is (rádió, televízió, újság, internet), ezért a reklámok hatásfoka érthetően gyengült. Ma már azt a szűk célközönséget kell megtalálnod, akinek épp arra a termékre és szolgáltatásra van szüksége, amit Te árulsz, forgalmazol. Ehhez a reklámszakmában a szociálpszichológiai kutatások elengedhetetlenek voltak. Ha a reklámszakma alapjait nézzük, nincs ez másképp az értékesítési szövegírásban sem!
Értékesítési szövegírásra van szükséged? Akkor ideje beleolvasnod Az üzleti kommunikáció titkai című e-bookba, mert van benne egy rész, ami épp erről a kérdésről szól.

0 hozzászólás a Reklámpszichológia bejegyzéshez

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

A legjobb sémákra épülő szövegírási stratégiák, amiket magyar vállalkozók egy maroknyi csoportja már titokban sikerrel használ...
Értesülj elsőként a szövegírási tippekről - csak add meg a keresznevedet és e-mail címedet és máris alkalmazhatod a titkos technikákat!

Email címed:   Keresztneved: