main top

Neuromarketing, avagy hogyan reagál tudatalattink a reklámokra?

2012. július 8. vasárnap 11:51

Az esetek többségében már sok tanácsot leírtam az értékesítési szövegírással, a reklámmarketinggel kapcsolatban, és az üzleti kommunikációról is rengeteg szó esett. Most evezzünk egy kicsit különlegesebb vizekre, nézzük meg, hogy az általunk sikerrel használt reklámszöveg, reklámok és értékesítési szövegek milyen hatással lehetnek tudatalattinkra?

Tudósok csoportjai foglalkoznak agyunk és a hozzá kapcsolt sorozatos döntéshozatalok milyenségével és annak befolyásolásával. Eddig is ismert volt, hogy több reklámcég használ különféle rejtett képi hatásokat azért, hogy a tudatalattit befolyásolva vegyék rá az embereket a vásárlásra.

Napjainkra ez a megoldás továbbfejlődött. Egy olyan speciális szakterületet keltett életre, mint a neuromarketing. A neuromarketing nem más, mint a külső hatásokra adott mentális reakciók megfigyelése különféle módszerekkel, mint a fMRI, aminek segítségével az agytevékenységről alkotnak képet, vagy olyan számítógépes programok, amelyek bevonásával a mimikai változásokat tudják figyelemmel kísérni, majd elemezni. Emellett EEG-vel a szívverést, valamint a légzést, a bőr elektromos ellenállását együttesen figyelik.

A módszer leginkább Amerikában ismert, a ’90-es években találták ki a Harvard Egyetem laboratóriumaiban. 2002 óta használják neuromarketing néven.

A neuromarketinges szakemberek jelenleg reklámszakemberek segítségével próbálnak rájönni arra, milyen agyi tevékenységet váltanak ki a reklámok, mit érzünk, milyen reakciókat adunk akkor, ha tetszik egy termék és annak reklámja – és milyet, ha nem.

Ezek a reakciók biztonsággal meghatározhatók a modern berendezések segítségével, de a vásárlási szándék, a vásárlás folyamata ennél jóval összetettebb. A neuromarketing szakág tudósai szerint, mikor egy nekünk tetsző terméket meglátunk, vér tódul az agykéreg prefrontális részébe. Agyunk ezen része az identitásért, az önmagunkról kialakított képért felelős.

S általában a reklámok ezt próbálják megcélozni, önképünk befolyásolásával akarnak rávenni termékeket megvásárlására, szolgáltatások igénybevételére. Amivel addig nincs is semmi baj, míg nem látjuk a „ló másik oldalát”.

Hogy mennyire gyerekcipőben jár a neuromarketing, bizonyítja az a tény, hogy agyunk kevesebb, mint 3 másodperc alatt hoz különböző döntéseket, amit nagyban befolyásolnak a berögződések, a megszokások, a tanult folyamatok. Ennek ellenére napjainkban az olyan óriáscégek élnek a neuromarketing módszereivel, mint a Google vagy a CBS televízió.

Csatlakozz a Facebook oldalunkhoz, ahol napi szinten olvashatsz érdekességeket az üzleti kommunikáció világából.

Egy hozzászólás a Neuromarketing, avagy hogyan reagál tudatalattink a reklámokra? bejegyzéshez

  • Farkas Zoltán szerint,
    2012. július 17. kedd 22:52 időpontban:

    Ilyen és ehhez hasonló témákról szívesen olvasok. Próbálom magam napra készen tartani, és maga a pszichológia tudománya is izgalommal tölt el.

    Mint ahogy minden sikeres cég, vállalat, ember, különösen jó és hatékony a saját területén, így biztosak lehetünk benne, hogy a cikkedben említett irányzat kutatói, alkalmazói is a toppon vannak. Tehát minden okunk megvan arra, hogy minimum tartsunk tőlük. Főleg, ha nem végtelenek a forrásaink.

    Úgy érzem, hogy tudatos kirekesztéssel elég jól sikerült elhatárolni magam a reklám özöntől. Gyakran értetlenül nézek feleségemre, amikor egy közösen olvasott weblap reklámjáról kezd beszélni a lap elhagyása után.

    Persze vannak akik (Te) így is eljutnak a fejembe. Ez nyilván a hasznos tartalmadnak köszönhető.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

A legjobb sémákra épülő szövegírási stratégiák, amiket magyar vállalkozók egy maroknyi csoportja már titokban sikerrel használ...
Értesülj elsőként a szövegírási tippekről - csak add meg a keresznevedet és e-mail címedet és máris alkalmazhatod a titkos technikákat!

Email címed:   Keresztneved: