main top

A rejtélyes meta adat nyomában

2012. november 7. szerda 17:52

A SEO világán belül a meta adatok kitöltésének témaköre sokak számára rejtélyes dolog.
Webszöveg átvilágításaink során gyakran kerül elő a meta adat fogalma, hiszen az üzleti kommunikáció – és azon belül az online kommunikáció – nem volt érettségi tétel.

Ma már egyre több vállalkozó felismeri, hogy még ha csak minimális szinten is, de befolyásolhatja weboldala keresőkben elfoglalt helyét, ha kitölti a meta adatokat, ezért érdemes ezzel foglalkozni.

Sajnos, sok ügyfelemnél tapasztalom, hogy webmesterük nem megfelelően tölti ki a meta adat mezőket, mert nem ismerik ennek a területnek a fortélyait. Előfordul, hogy üresen hagyják ezeket a kategóriákat, amivel remek lehetőséget mulasztanak el, mert nem kommunikálnak megfelelően a Google robotokkal. Olyanra is van példa, amikor egy rosszul kitöltött meta adat többet árt, mint egy üresen hagyott mező.

Mit jelent a meta adat?
Hogyan állítsd weboldalad szolgálatába?
Milyen meta adat típusok léteznek?

Mindhárom kérdésre kitérünk, de kezdjük a legelején.

Mi az a meta adat, és miért jó weboldalad számára?

A meta adat (angolul meta data) jelentése adat az adatról. A keresők weboldalad szövegét adatok sokaságaként kezeik, a meta adat pedig információt nyújt számukra az adatok sokaságáról, tehát mintegy összefoglalóként is felfogható.
A meta adat nem csak keresőoptimalizálásra használatos eszköz, sok más alkalmazási területe létezik, például a könyvtárakban a könyvekhez tartozó meta adatokat a nyilvántartó kártyán jegyzik fel, pl. a könyv írója, címe, műfaja, hossza stb.

Miért nem látod weboldaladon a meta adatokat?

A meta adatokat csupán weboldalad forráskódja tartalmazza, vizuálisan nem jelenik meg weblapodon.

3 egyszerű lépésben Te is megnézheted weboldalad meta adatait

  1. Nyisd meg weboldaladat.
  2. Egered jobb gombjával kattints egy olyan területre weboldaladon, ahol nincs link, menüpont stb, mert ekkor más lehetőségeket hoz a jobb gombos kattintás.
  3. Kattints az „Oldal forrásának megtekintése” szövegre, s már láthatod is oldalad forráskódját.

A meta adat jelentősége régen és most

Bár pár évvel ezelőtt sokkal nagyobb szerepet tulajdonítottak a SEO szakemberek a meta adatoknak, napjainkban is mindenképpen érdemes megadnod aloldalaid meta adatait.
Ha csak egy hajszálnyi előnyt is jelent számodra konkurenseddel szemben, már megérte két percig a kitöltéssel foglalkoznod. Ráadásul sosem lehet tudni, mikor lesz ismét nagy jelentősége a meta adatnak.

Egy új meta adat típus megjelenése is azt mutatja, hogy a Google egyáltalán nem felejtette el a meta adatokat. Ez az új meta adat a „news_keywords”, ami a Google Hírek találati listáját befolyásolja.

Ismerd meg a meta adat fajtáit

A legismertebb meta adatok a Title (cím), a Description (leírás) és a Keywords (kulcsszavak).

Fontos, hogy minden egyes oldalnak külön meg kell adnod a meta adatait, illetve blogbejegyzésenként is ki kell töltened a meta adatokat.

Title, avagy milyen címet adj aloldalaidnak
Egy ütős Title 3-5 szóból áll, és tartalmazza az adott aloldal kulcsszavát. Ha SEO szempontból is jól írod meg aloldalaid és blogbejegyzéseid címét, akkor nyugodtan add meg azt a címet.
Ennek a bejegyzésnek pl. a Title meta adata: „A rejtélyes meta adat nyomában”.

Description: egy ütős leírás szövegedről
Az ideális Description meta adat 2-3 értelmes, írásjelekkel is tagolt mondatból áll, amely a látogatók számára is készül. A Google-ben ez a szöveg (vagy ennek egy részlete) jelenik majd meg, ha megjelenik az adott tartalom a találati listában. A Description-ben foglald össze röviden, hogy miről szól az adott aloldal, bejegyzés, s ne felejtsd el a kulcsszavaidat sem használni.
Ennek a bejegyzésnek pl. a Description meta adata „Mit jelent a meta adat, s hogyan állítsd weboldald szolgálatába? Ismerd meg cikkünkből a meta adatok fajtáit és alkalmazási területeit”.

Keywords: a kulcsszó mindenek felett
Elképesztően fontos, hogy olyan kulcsszavakat, kifejezéseket adj meg, amik tényleg szerepelnek az oldalon. Ne feledd, a kevesebb néha több. Vannak, akik azt vallják, hogy nyugodtan adj meg akár 10 kulcsszót is, azonban a legtöbb SEO szakember azt vallja, hogy 5 kulcsszónál többet nem érdemes megadni. S ha belegondolsz, egy szöveget elég nehézkes lenne ötnél több kifejezésre optimalizálni.
Ennek a bejegyzésnek pl. a Description meta adatai: „meta adat, meta adatok”.

Meta adatok megadása a gyakorlatban

A legtöbb ingyenes weboldalmotorhoz készítettek olyan SEO plugint, kiegészítőt, amivel könnyedén megadhatod a szöveg feltöltésekor a meta adatokat is.
Kedvenc weblap motorunknál, a WordPressnél, mi mindig az ingyenes All in One SEO Pack-ot szoktuk javasolni ügyfeleinknek, hiszen itt egy egyszerű felületen, még a szöveg szerkesztésekor meg tudod adni a meta adatokat, s körülbelül 30 másodpercet vesz igénybe ez az egyszerű művelet.

Te odafigyelsz arra, hogy weboldaladon a meta adatok helyesen szerepeljenek?

Ha úgy gondolod, weblappal rendelkező barátaid számára is hasznos ez a bejegyzés, küldd el nekik, biztosan hálásak lesznek az információért.

8 hozzászólás a A rejtélyes meta adat nyomában bejegyzéshez

  • Csaba szerint,
    2012. november 8. csütörtök 10:00 időpontban:

    Kedves Zsuzsa, szerintem fontos, hogy a TITLE tag hossza ne legyen hosszabb 60 karakternél és a DESCRIPTION 160 karakternél!

  • Völgyesi Szilvia szerint,
    2012. november 8. csütörtök 11:44 időpontban:

    Köszönöm Zsuzsi, végre egy tartalmas és ÉRTHETŐ összefoglalást kaptam erről a számomra meglehetősen homályos témáról! Máris végig nézem az összes oldalunkat!

  • W. Szabó Péter szerint,
    2012. november 8. csütörtök 13:21 időpontban:

    A keywords (kulcsszó) metát nemhogy fölösleges, de káros megadni. SEO szempontból egyáltalán nincs jelentősége, ezt a Google szakemberei is igazolják. Forrás: http://googlewebmastercentral.blogspot.ro/2009/09/google-does-not-use-keywords-meta-tag.html

    Ezen felül a konkurenseid számára nyilvánvalóvá teszed, hogy mire SEO-zol, így én mindenkinek azt ajánlom, hogy ne töltse ki a keywords metát.

    @Csaba: A description maximális hossza 156 karakter a Google, és 150 karakter a Bing esetében. A title maximális hossza 69 karakter a Google és 65 karakter a Bing esetében.

  • András szerint,
    2012. november 8. csütörtök 14:19 időpontban:

    Még annyival egészíteném ki az írást, hogy:
    A title résznél fontos a kulcsszavak sorrendje, inkább a szöveget a legfontosabb kulcsszóval kezdődjön és érdemes a site nevét/márka nevét is alkalmazni benne.

    A description résznél pedig előnyös ha az adott oldal kulcsszava elsők között olvasható mivel a kereső kiemeli azt és a figyelmet jobban oda fókuszálja és így nagyobb átkattintást lehet elérni a találati oldalról.

    Szerintem ezt a két adatot most is fontosnak tartja a Google nem hiába van róla külön rész a Google Webmaster Tools-ba, ahol is a duplikációkat, hosszát vagy esetleges hiányát tudhatjuk meg.

  • Langmár Zsuzsa szerint,
    2012. november 8. csütörtök 14:45 időpontban:

    Köszönöm a remek észrevételeket 🙂

  • Andrea szerint,
    2012. november 10. szombat 14:37 időpontban:

    A november 2-i beszélgetésünk után meg is csináltam a blogomnál az elmaradásokat, javaslatodra Zsuzsa:) Jó ez a cikk!

  • Langmár Zsuzsa szerint,
    2012. november 10. szombat 15:30 időpontban:

    Örülök Andrea, hogy a webszöveg átvilágítás szolgáltatás hasznos volt számodra 🙂
    Jó látni, hogy haladsz!
    Köszi a visszajelzést.

  • WordPress blog ellenőrző lista - WPGuru szerint,
    2016. április 14. csütörtök 14:33 időpontban:

    […] a találati listában. Ne legyen több 160 karakternél (szóközöket is beleértve). Bár a metaleírás a SEO szempontjából nem kiemelkedő fontosságú, azért érdemes a helyén kezelni, mert ez […]

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

A legjobb sémákra épülő szövegírási stratégiák, amiket magyar vállalkozók egy maroknyi csoportja már titokban sikerrel használ...
Értesülj elsőként a szövegírási tippekről - csak add meg a keresznevedet és e-mail címedet és máris alkalmazhatod a titkos technikákat!

Email címed:   Keresztneved: