main top

Szövegírás tippek, hogy címsorod ellenállhatatlan legyen

2013. május 22. szerda 11:49

Szövegírás terén a legtöbb ember kétféle hibát követ el, amikor címet ad: vagy semmitmondó, vagy bőbeszédű címet talál ki. Sajnos, mindkét hibával elveszítheted az olvasóidat. E heti cikkünkben 7 tippet adunk, melyekkel jelentősen javíthatod címsoraid hatékonyságát.

1. A cím célja

Tévedés, hogy a reklámszöveg címének össze kell foglalnia a szöveg tartalmát. Hiszen a szöveg nem egy tudományos könyv, ezért nem kell ragaszkodnod az iskolás elvekhez a szövegírás terén. A cím feladata, hogy megfogja az olvasókat. Ez az első dolog, amit meglátnak a cikkből, ez alapján döntik el, hogy érdekli-e őket az, amit mondani szeretnél. Gondolj bele abba, hogy az újságok címlapján is figyelemfelkeltő címeket látni, hiszen azt veszik le az olvasók a polcról, amelyik a legizgalmasabbnak tűnik. Ha a cím nem árul el semmit a témáról, nem ösztönöz a továbbolvasásra, akkor gyakorlatilag lebeszéled az olvasóidat a folytatásról. Használd ki a lehetőséget, szögezd az olvasóid tekintetét a képernyőre! Ehhez az első és legfontosabb teendőd egy érdekes cím megfogalmazása. Nem véletlenül nevezik a címet a reklám reklámjának. A címmel eladhatod a szöveget, a szöveggel pedig a terméket, szolgáltatást.

2. Tömd be profi szövegírással a „rést”

Általában van egy rés a leendő vásárló helyzete és céljai között. A marketingben a jelenlegi állapot és a kívánt állapot közötti rést a rés elemzéssel (angolul „gap analysis”) jellemzik. Ez a rés tulajdonképpen a probléma, amire a te terméked a megoldás. A kettőt összekötő kapocs a reklámszöveg.

A címben nem tudod kifejteni, miért oldja meg pont az általad kínált áru vagy szolgáltatás az ügyfél problémáját. Ez nem is baj, mert a címnek csak arra kell rávennie a nézelődőt, hogy fordítsa a figyelmét feléd. A cím lehet meglepő, mint egy pletykalapban, lehet kérdés vagy kijelentés, felkeltheted vele az olvasó kíváncsiságát, vagy késztetheted rá, hogy véleményt alkosson. Mindegyik típussal elérheted a célod.

Ha felhívtad a figyelmet a problémára, azaz megmutattad a rést a jelenlegi állapot és a kívánt állapot között, olvasóidban igényt keltettél, hogy megoldják a problémát, betemessék a rést.

Az emberek nagy része érzelmi alapon dönt a vásárlásról, de aztán logikai érvekkel is alátámasztja a döntését. Tehát az érzelmekre ható cím megragadja az olvasó figyelmét, mert az ösztöneire hat, majd az okos érvelés a reklámszövegben megerősíti abban, hogy jó volt a megérzése. Például a „Fogyj 10 kilót 6 hét alatt” címsor helyett használhatod a „Legyél 10 lusta kilóval könnyebb!”, vagy a „Hogyan legyél 10 egészségtelen kilóval könnyebb?” szlogent.

3. A szenvedés-élvezet szabály

Nagyon jól teszed, ha a szövegírás során a megoldásra nagyobb hangsúlyt fektetsz, mint a problémára. Azonban néha nem árt, ha a figyelem megszerzéséhez felhasználsz egy negatív példát, helyzetet. A lehetséges rossz esemény képzete erősebb érzelmeket vált ki, mint a probléma felvetése önmagában. Például probléma, ha valaki túlsúlyos, mivel ez egészségtelen. Ha elképzeli, hogy a túlsúly miatt szívbetegsége alakul ki, emiatt pedig kórházba kell feküdnie, ez egy lehetséges negatív szituáció.

A szenvedés-élvezet szabály szerint az ember mindig a szenvedéstől, fájdalomtól igyekezik távolodni, vagy az élvezetet kívánja elérni. A kettő közül az erősebb igény a szenvedés elkerülése.

Ezért a leghatásosabb címsorok nem az élvezetet, hanem a szenvedés elkerülését emelik ki. Ha az aerobik tanfolyam hirdetésének a „Legyél vékony” helyett az „Előzd meg a kövérséget” címet adod, többen olvassák majd el az utána következő szöveget.

Miért?

Lehet, az nem mindenkinek fontos, hogy vékony legyen, de a legtöbb ember tart az elhízástól, senki sem akar kövér lenni.

Sokszor még nagyobb eredményeket tudsz elérni, ha nem mondod ki a negatív következményét annak, ha nem olvassák el a szövegedet, de az mégis mindenki számára érthető. Ez az utalás, rejtett üzenet erősebb lehet, mint a konkrét megfogalmazás. Például az előbb említett „Előzd meg a kövérséget” helyett az „Így vigyázz az alakodra” sor magában hordozza, hogy ha nem vigyázol, gyorsan plusz kilókkal leszel nehezebb.

Persze, érdemes mérlegelned, hogy milyen célcsoportnak szánod a reklámot. Ha valaki már eleve nehezebb, mint szeretne lenni, akkor számára a kövérség megelőzése még elérhető cél, de az alak megőrzése már nem elegendő az elégedettséghez.

4. Fess képet – a hatásos szövegírás fortélya

Nem mindenki ismeri azt az egyszerű trükköt, hogy a felszólítások használatával cselekvésre buzdítsa az érdeklődőt. Pedig biztosan neked is ismerősen csengenek a fedezd fel, találd meg, keresd meg, szerezd meg, csatlakozz felszólítások a hirdetésekből.

Ezek hatásosak is tudnak lenni, viszont sok embert idegesít, hogy a hirdetések szinte parancsolgatnak neki. Ebben az óriási reklámzajban nem engedhetjük meg magunknak, hogy csak egyek legyünk a sok egyforma közül. Ezért a címírás során használj minél egyedibb szavakat, ritkább, színesebb kifejezéseket. A mozgást jelentő igék rögtön vizuális képet idéznek az agyba, azaz elképzeljük, mi történik. Ezért lesz jobb a „Fogj kezet leendő főnököddel!” cím, mint a „Találj munkát nálunk!” mondat. Te is elképzeltél egy kézfogást? Pont ennyi kellett, hogy ha csak egy pillanatra is, de megszerezzük a figyelmedet.

Ha kerülni akarod a parancsolgató hangnemet, nem kell kimondanod, milyen cselekvésre biztatod a vásárlókat. Ahogy a 3-as pontban olvashattad, elég, ha utalsz rá egy könnyen vizualizálható kifejezéssel.

Benyomás két megálló között
Képzeld el, hogy egy leendő ügyféllel pont egy megállót utazol együtt a metrón. Ennyi időd van arra, hogy bemutatkozz és elmondd, miért érdemes téged választania. A cím is ilyen, röpke másodpercek alatt kell emlékezetesnek és érdekesnek lennie.

Sőt, nem csak érdekes, hanem magával ragadó, az érzésekre, az alapvető ösztönökre ható sorra van szükséged. Nem véletlen, hogy a nagy magazinok is profikat alkalmaznak a címlap szövegezésére… Csapj le minden jó tippre, ügyes fogásra az írás során, amivel a versenytársaid orra elől elhorgászhatod az olvasókat.

5. A pincér-effektus

Az orosz pszichológus, Bluma Ziegarnik pincérek tanulmányozása közben megfigyelte, hogy a függőben lévő feladatokra jobban emlékszünk, mint a kész dolgainkra. A félkész feladatok egyfajta feszültséget okoznak, a stressz emlékeztet, hogy ne felejtsd el befejezni, amit elkezdtél.

Ugyanígy, ha valami lezáratlan, a kíváncsiságunk nem hagy nyugodni, tudni akarjuk, mi lett a vége. Gondolj csak arra, milyen bosszantó, amikor egy tévésorozat epizódja a legizgalmasabb résznél ér véget, és egy hetet kell várnod a folytatásra. Vagy amikor nem tudod letenni a könyvet, mert egyszerűen muszáj megtudnod, mi történik végül a szereplővel.

A reklámszövegíráskor ezt a feszültséget megteremtheted a címmel. Például ha a „Fogyj 10 kilót hét alatt” címhez hozzáadod, hogy „ezzel a 7 tippel”, továbbolvasásra sarkallod a potenciális vásárlót.

Ha a címben valami titkot, misztikumot, izgalmat rejtesz el, a kíváncsiság hajtja az olvasót, hogy rákattintson. Például: „Ki áll a milliárdos cégek mögött? … Mi Jennifer Aniston titka? … 3 dolog, amit az orvosok nem mondanak el.”

6. A nézelődők

A vásárlók elvesztéséhez vezető hiba, ha úgy szólítod meg a nézelődőt, mintha már eldöntötte volna, hogy vásárol tőled. Aki csak átfut a levelein, vagy végigszalad a tekintete a hirdetéseken, nem fogja felkapni a fejét arra, hogy „Üdvözlünk!”

Tehát először meg kell küzdeni a figyelemért, csak aztán érsz rá üdvözölni a leendő ügyfelet. A cím olyan, mint a bolt kirakata. Erre vetik az első pillantást, és ha nem elég vonzó, már tovább is néznek.

Az internetet elképzelheted úgy, mint egy nagy bevásárlóközpontot, ahol a netezők sétálgatnak a rengeteg színes kirakat között, és eldöntik, melyik boltba mennek be. A hirdetésed, hírleveled címe az, ami megfogja az olvasót.

A boltban az eladó akkor eredményes, ha kedves és megbízható, figyelmet fordít a vevőre, mindent tud arról, amit kínál. Az interneten személyes kapcsolat hiányában a szövegednek kell eladóként működnie.

Válogasd úgy a szavaidat, ahogy a kirakatodat elrendeznéd.

7. Kézzelfogható információk

Elértünk szövegírás utolsó tippjéhez.

A bizonytalanságot, homályosságot nem szabad összekeverni a pincér-effektussal. Legyél konkrét, világos és egyértelmű.

Nyugodtan használj pontos számadatokat a kerekítések helyett. Ezek elsőre furcsán hangzanak, ám sokkal hihetőbbek, mint a kerekített értékek. Például, mi hangzik valódibbnak: „Ezt a cipőt 300 napot hordtam”, vagy „Ezt a cipőt 286 napot hordtam”?

Ha ellenőrizhető számadatokkal  reklámozod a terméket a szövegírás során, akkor sokkal hitelesebb leszel, mintha csak annyit mondanál, hogy az árud kiváló.

Ha azt mondod „Segítek lefogyni 10 kilót” már viszonylag konkrét célt tűztél ki. De ha azt is hozzáadod, mennyi idő alatt, sokkal kézzelfoghatóbb lesz a cím: „Segítek lefogyni 10 kilót 6 hét alatt”.

Sok hasznos szempontot kaptál a tökéletesen magával ragadó cím megalkotásához. Végül csak annyit javaslunk, nézz rá a címre, és gondolkodj el a következőkön. Megragadja a figyelmet a cím? Megszólítja a célcsoportomat? Felébreszti a kíváncsiságukat? Érthető számukra a megfogalmazás?

Soha ne felejtsd el szövegíráskor, a cím a kirakatod, mellyel érdeklődőket szerezhetsz, de el is veszítheted őket.

Hasznosnak találtad a cikkünket?
Oszd meg ismerőseiddel is Facebookon, vagy küldd el nekik a bejegyzés linkjét.

0 hozzászólás a Szövegírás tippek, hogy címsorod ellenállhatatlan legyen bejegyzéshez

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

A legjobb sémákra épülő szövegírási stratégiák, amiket magyar vállalkozók egy maroknyi csoportja már titokban sikerrel használ...
Értesülj elsőként a szövegírási tippekről - csak add meg a keresznevedet és e-mail címedet és máris alkalmazhatod a titkos technikákat!

Email címed:   Keresztneved: