main top

Szakzsargon, a webszöveg gyilkosa

2014. február 27. csütörtök 13:18

Ha nem tévedek, te egy profi szakember vagy, aki büszke a tudására. Nagyszerű, hogy imádod, amit csinálsz. Minden vásárlóban érdeklődést és bizalmat ébreszt, ha valakiről azt látják, a kisujjában van a szakmája. De van egy rossz hírem: webszövegírás közben ez gyakran inkább hátrány, mint előny.

A webszöveg, ami elűzi az olvasókat

Volt már olyan érzésed vásárlóként, hogy üzletfeled akár áriát is énekelhetne neked, akkor sem értenéd kevésbé? Árasztottak már el olyan információkkal, amiknek a felét sem érted?
(Ha nehéz elképzelni, gondolj vissza arra, amikor legutóbb javítani kellett a számítógépedet.
Vagy ha informatikus vagy, a legutóbbi orvosi leleted tartalmára.)

Sok cég ott rontja el az online kommunikációt, hogy webszövegei hemzsegnek a szakzsargontól. Ez a legnagyobb öngól, amit egy profi cég elkövethet maga ellen.

Olvasol, és hirtelen álmos leszel…

Előfordult már veled, hogy olvastál egy webszöveget, de mikor a lap aljára értél, rádöbbentél, hogy semmire nem emlékszel az olvasottakból? A titok nyitja egyszerű: nem értetted! A szemed tovább haladt, az agyad viszont már a lap tetején megrekedt.
Az értékesítésben sem működik ez másképp. Hiába büszkék az emberek a tudásukra, ha „fejlesztőül”, „jogászul” vagy „menedzserül” kommunikálnak webszövegeikben, épp az ellenkező hatást fogják elérni.

Gondolkozz a vásárlóid fejével! Ha az általad árusított mosogatógép a legmodernebb technológiával működik, webszövegedben ne a technológia működéséről írj (bármilyen izgalmas), hanem a tisztább tányérokról és a rövidebb üzemidőről!
„Még ezt sem tudod?”

Sajnos elterjedt vélekedés, hogy kérdezni vérciki. Senki nem akar tudatlannak vagy műveletlennek tűnni a másik előtt, főleg nem az üzleti életben. Ez egy nagyon mélyen rögzült, nagyon rossz szokás. A kérdés nemcsak rengeteg félreértést előz meg, hanem azt is megmutatja, kik az igazán jó vásárlóid.

3 alapelv, ami nem csak webszöveg írásakor lehet a segítségedre:

Kerüld a szakzsargont! Hagyd meg az MTA-nak és a szakmai konferenciáknak! A te célod az, hogy megértesd magad!
Ne vedd zokon, ha kérdeznek tőled! A kérdés csak azt mutatja, hogy partneredet érdekli, amit mondasz. Inkább magyarázd el százszor, mint hogy hagyd tudatlanul elmenni!
Kérdezz te magad is! Ha bután hangzik, akkor is. Ezzel végtelenül megkönnyíted nemcsak a saját dolgod, hanem másokét is.

Mi a Szövegírásblognál szövegírásból élünk. Ügyfeleink azzal bíznak meg, hogy olyan webszövegeket írjunk közérthető formában, melyről saját profizmusuk sugárzik. Webszöveg-átvilágítás során azt vizsgáljuk meg, mennyire vásárlóvonzók egy-egy honlap webszövegei.

Minden szöveget úgy kell megírnunk, mintha mi is profik lennénk a témában, a lepkegyűjtéstől a gumiabroncs-nagykereskedelemig. Ezért nap mint nap tapasztaljuk, mennyit számítanak a jól irányzott kérdések és a szakszómentes szövegek az írás során.

Írj, beszélj tehát úgy, ahogy egy kisiskolásnak tennéd! Egyszerűbb, mint gondolnád – és hálásabb, mint képzelnéd! Ne feledd Albert Einstein gondolatát:

„Ha nem tudod elmagyarázni egyszerűen, nem is érted igazán.”

 

Kategória: webszöveg | Címke: | Hozzászólások (1)

Egy hozzászólás a Szakzsargon, a webszöveg gyilkosa bejegyzéshez

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

A legjobb sémákra épülő szövegírási stratégiák, amiket magyar vállalkozók egy maroknyi csoportja már titokban sikerrel használ...
Értesülj elsőként a szövegírási tippekről - csak add meg a keresznevedet és e-mail címedet és máris alkalmazhatod a titkos technikákat!

Email címed:   Keresztneved: