main top

Az üzleti kommunikáció 3 + 1 hírhedt ellensége

2014. május 22. csütörtök 11:57

A napokban belebotlottam egy üzleti kommunikációról szóló cikkbe, az egyik legolvasottabb online magazinban. A címe megragadta a figyelmem, és úgy tűnt, érdekes témát tárgyal. Mégis, az szöveget átfutva nem hittem a szememnek, de nem jó értelemben: a cikk olyan unalmas volt, hogy bírságot kellett volna felszámolnom, amiért lopta az időmet.

A téma érdekes volt, a kép sokatmondó, a cím megkapó. Ráadásul egy rendkívül magas látogatottságú honlapon publikálták – mi lehetett a hiba? Mitől lesz egyik cikk izgalmas és érdekfeszítő, míg a másik kriminálisan unalmas? A cikk példája alapján összegyűjtöttünk néhány igen gyakori, mégis hihetetlenül kártékony hibát, melyet sok szövegíró – akarata ellenére is – újra és újra elvét az üzleti kommunikációjában.

3 + 1 tuti tipp a lapos és unalmas üzleti kommunikációhoz

     1. „Óriási akció!” „Széles választék!” „Gyors házhozszállítás!”
Nem győzzük hangsúlyozni a jelzők fontosságát az üzleti kommunikációban, de ha valaki nem tudja használni őket, visszafelé is elsülhetnek. Az ilyen elcsépelt fordulatok nemhogy nem csigázzák már fel a vásárlók érdeklődését, de az egész cég marketingjére sem vetnek jó fényt. Az olvasó joggal kérdezheti: tényleg nem tudtak volna jobbat kitalálni?
Tipp: Dobd a sarokba a közhelyszótárt! Soha ne azt a jelzőt írd le, amely először az eszedbe jut! Gondolkodj egy pillanattal tovább, keresd a szokatlan, mégis hatásos fordulatokat, vagy képzeld el, milyen szavakkal mesélnél a termékedről egy barátodnak! Ha ebben segítség kell, akkor itt tudod megrendelni Az üzleti kommunikáció titka c. könyvemet. 

     2. „Komoly következményei lehetnek…” a steril, sótlan megfogalmazásnak
Az iskolai tanórák és a politikai korrektség igénye nevelték bele a társadalomba az óvatos fogalmazást. Ez azonban pillanatok alatt esti mesét varázsol a legérdekfeszítőbb üzleti kommunikációból is. Az olyan homályos kifejezések, mint a „komoly gondokat okozhat” vagy „visszaesést eredményezhet” teljesen érintetlenül hagyják az emberi képzelőerőt, így szinte hatástalanul siklanak át az elmén.
Tipp: Mi nem tudjuk, hogyan néz ki egy „komoly következmény”, azonban a munkahelyi fejetlenség, az üres bankszámla, a bánatosan lefelé görbülő statisztikák már annál megfoghatóbbak. Ha azon kapod magad, hogy túl általánosan fogalmazol, mindig gondolj egy valós eseményre, és inkább azt írd le!

     3. Az együttérző „mi”
Alkalmazott nyelvészeti kutatások vizsgálták, hogyan szólítja meg az író az olvasóját különböző szövegekben. A többes szám első személyű megszólítást tipikusan kórházi gondozók, illetve receptek írói használják. „Szétválasztjuk a tojásokat”… ismerős?
Te ugye nem receptet írsz? Felesleges azt sugallni, hogy egy nyájba tartoztok a vásárlóddal. Az üzleti kommunikációban a leghatásosabb a „Te”, esetleg az „Ön”. Ettől olvasód ösztönösen úgy érzi, hogy személyesen hozzá beszélsz, nem pedig egy ismeretlenhez.
Tipp: Főként Facebook-kommunikáció során gyakori hiba a „Ti”. Ez is kerülendő. Lehet, hogy van 5000 követőd, de arra mérget vehetsz, hogy a számítógép előtt mindegyikük egyedül ül. Mindig egy személynek, ne egy csoportnak kommunikálj.

     4. „Érdemes” és társai…
Főként a blogbejegyzésekben vagy szakértői státusz építése során gyakori hiba az „érdemes”-es szerkezetek túlzott használata. Valóban nagy a kísértés ezzel a szófordulattal élni, és nem is állítjuk, hogy soha ne használd, de ennél sokkal hatásosabban is lehet fogalmazni.
Tipp: Ha azon kapod magad, hogy leírtál egy ilyen mondatot, alakítsd át felszólító mondattá! „Érdemes tájékozódni a nemzetközi kínálatról” helyett írd, hogy „Mindenképpen tájékozódj a nemzetközi kínálatról!” Hatásosabban hangzik, nem?

…és üzleti kommunikációd felszabadul

Ezek a hibák azért gyakoriak, mert sokak számára mankót jelentenek a szövegíráshoz. Ebben rejlik azonban hatástalanságuk is. Talán furcsán hangzik, de ha kezdőként a fenti rossz szokásokat nem követed, hamar megjön az önbizalmad és saját stílusodat is könnyebben megtalálod.
Miután megírtad, olvasd át újra hangosan a szövegedet, és keresd tudatosan a hibákat! Jó ötlet, ha alszol rá egyet, vagy megmutatod egy ismerősnek: ha szövegedet másnap reggel is szívesen olvasod, valószínűleg előállítottál egy nyerő terméket.

Az üzleti kommunikáció akkor sikeres, ha egyszerű, konkrét és látványos. A most felsoroltak mellett azonban még rengeteg trükkel és fogással színesítheted ahhoz, hogy a tiéd legyen a legjobb.
Szeretnél tovább fejlődni, hogy ütős hirdetési szövegeket írj? Jó lenne, ha a fortélyokat megtanulnák a kollégáid?
Júniusban exkluzív előadást tartok a tökéletes értékesítési szöveg titkairól. Kiváló ügyfeleink elsők között fognak értesülni erről a jövő héten. Ha már rendeltél tőlünk szolgáltatást, akkor bennfentesként keresd ezzel kapcsolatban a ProjektMenedzseredet. Részletek hamarosan a blogban is!

2 hozzászólás a Az üzleti kommunikáció 3 + 1 hírhedt ellensége bejegyzéshez

  • Bojtos Zoltán szerint,
    2014. május 25. vasárnap 09:04 időpontban:

    Nem tudom, hogy mi a véleményed, de engem például kimondottan zavar, amikor egy előadóteremben, ahol ülünk vagy ötvenen-százan, az előadó egyes szám második személyben beszél. Nekem beszél, holott a többiek is ott ülnek. Igaz, a bejegyzés a weboldalak, hírlevelek kommunikációjáról szól, csak kíváncsi lennék a szakértő véleményére. 🙂

  • Bogi_Szövegírásblog szerint,
    2014. május 26. hétfő 15:09 időpontban:

    Kedves Zoltán!

    Hát igen, az könnyen félrecsúszhat! 🙂 Ha egy zsúfolt előadóteremben a beszélő úgy tesz, mintha négyszemközt ülne veled egy macchiato fölött, az tényleg furán és erőltetetten hangozhat. Főleg azért rossz ez a taktika, mert előadáson nagyon jó eszköz a figyelem megtartására, ha az előadó pár kiszólással “összekovácsolja a közönséget” (pl. közvélemény-kutatást végez: “Ki az, aki járt már úgy, hogy…?” “Ismeritek azt az érzést, amikor…?”) E/2-ben ezt elég nehéz hitelesen csinálni.
    De az retorika, ez meg online kommunikáció! 🙂 Itt arra építünk, hogy az olvasás magányos tevékenység, és pszichológiailag jobban hasonlít az említett macchiato fölötti csevejre. Egyszerűen hatásosabb, ha az olvasóm azt érzi, hogy személyesen hozzá intézem a szavaimat, nem pedig valamiféle meghatározatlan nyájhoz.

    Timár Bogi
    Szövegírásblog

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

A legjobb sémákra épülő szövegírási stratégiák, amiket magyar vállalkozók egy maroknyi csoportja már titokban sikerrel használ...
Értesülj elsőként a szövegírási tippekről - csak add meg a keresznevedet és e-mail címedet és máris alkalmazhatod a titkos technikákat!

Email címed:   Keresztneved: