main top

Profi szövegíró: hány százalék tehetség, hány százalék szaktudás?

2014. szeptember 25. csütörtök 08:55

Profi szövegíró: hány százalék tehetség, hány százalék szaktudás?

Amerikában sztárfoglalkozás, mellyel dollármilliókat kaszálnak havonta, Magyarországon viszont sokan nem is tekintik tisztességes szakmának: mi az? Ne gondolkodj sokat: ez a szövegírói munka.

Na, és ki számít szövegírónak?

Az iskolában mindenkit megtanítottak írni és olvasni, és mindenkivel írattak fogalmazásokat. Megtanították, hogy egy összefüggő szöveg bevezetésből, tárgyalásból és befejezésből áll, és hogy egy levél elejére megszólítást kell írni. Talán megtanítottak mást is, de az nagyrészt már feledésbe merült. Ezek az élmények azonban nem mindenki számára kellemes emlékek – profi szövegíróvá pedig senkit sem tesznek. A közhiedelemmel ellentétben sem.

Foglalkozásom: szövegíró

Sokan azt hiszik, hogy csak az az igazi szakma, amiről papírod van. Szövegírói oklevelet pedig Magyarországon egy oktatási intézmény sem ad ki. Épp ezért, általában a természetes tehetségekre (értsd: akinek ötösük volt magyarból) hamar rásütik, hogy ők „tudnak írni”, míg a kevésbé tehetségesek letesznek arról, hogy valaha is örömet találjanak a szövegírásban – olvasóik pedig a szövegeikben.
És nagyot tévednek.

Az üzleti kommunikáció alappillérei

Az üzleti kommunikáció alappillérei: marketing, értékesítés és a SEO (Search Engine Optimization, keresőoptimalizálás). Ha ezen a három területen folyamatosan képzed magad, akkor tudsz a szakma mesterévé válni. Idővel akár előadásokat is tarthatsz arról, hogy miként kell olyan keresőoptimalizált értékesítési szöveget írni, ami elad.
Ezt a tudást egyetlen egyetemen sem tanítják ma még, mert szerteágazó, és szélsebesen változik. Vannak viszont olyan egyszerű technikák, melyekkel ugrásszerű változást érhetsz el az értékesítési (sales) szövegeid terén akár Te is. Ezek a szövegírói technikák tanulhatók.

Bölcsészvéna?

Tény, hogy vannak, akik könnyebben ki tudják fejezni gondolataikat írásban, vagy nagyobb élvezettel teszik ezt, mint társaik, másoknak pedig esetleg nagyobb a szókincsük. Jellemzően a bölcsészekről állítják azt, hogy „tudnak fogalmazni”, pedig az igazság az, hogy a legtöbb bölcsészkaron sem tanítanak kifejezetten szövegírást. Az olvasottság már sokkal közvetlenebb hatással van a kifejezésmódra, de ahhoz pedig igazán nem kell bölcsésznek lenni, hogy valaki sokat olvasson…

Hol bújik meg az igazság?

Ahhoz, hogy szövegíróként keresd a kenyered, vagy akár csak érdekes tartalmakkal dobd fel a honlapodat, nem elég az, hogy nem szaladsz világgá egy üres papír láttán. A tehetség és az affinitás fontos, de ahogy minden szakmát, ezt is gyakorolni és tökéletesíteni kell. Az élsportolók sem olimpiai arannyal a nyakukban születtek…

Fontos látni, hogy szöveg és szöveg közt óriási technikai különbségek vannak. Ahogy az ács is máshogy farag széket, mint ruhásszekrényt, úgy a szövegíró is másként kezd hozzá egy újsághír írásának és máshogy egy reklámszövegnek. És igen, lehet, hogy valaki zseniálisan vezet egy életmódblogot, de elvérzik, ha értékesítési szövegírással bízzák meg. Azért, mert nem tudja, mi ennek a módja.

Első: a váz, amire építesz

Könnyen remek szövegíróvá válhatsz, ha elfogadod, hogy tanulnod kell, és nincs ellenedre a gyakorlás. Ez most nem a Múzsa csókjának ideje: könyörtelenül meg kell vizsgálnod szerzeményedet, és odafigyelned, hogy mindenre ügyeltél-e, amire csak kell. Mi, értékesítési szövegírókként, legtöbbször ezt a modellt alkalmazzuk, és több vázlatot is készítünk, mielőtt akár egy betűt is leírnánk. Ez nemcsak a helyes felépítésben segít, hanem ötletek szerzésére is kiváló, amikkel feldobhatjuk szerzeményünket.

Második: a töltelék

Ahogy írtuk, az olvasás sokat segít a szókincs fejlesztésében, de ennél vannak gyorsabb módszerek is, hogy könnyedén felpaprikázd a mondataidat.
Nekünk például van egy mini gyűjteményünk a kedvenc jelzőinkből. Ha szükségünk van egy vagány melléknévre, csak megnyitjuk, és választunk egy megfelelőt. Sőt, van egy tabuszótárunk is: ide azokat az elcsépelt vagy ciki szavakat írjuk, melyek nem mutatnak jól semmiféle tisztességes szövegben.
Egyszerű segédeszközök ezek, melyek könnyedén előcsalogatják belőlünk a szunnyadó szómágust.

Találd meg a saját hangod!

Ez az utolsó lépés: most válik a szövegírás igazi élvezetté. Addig azonban nem válhatsz virtuózzá, ameddig nem tudod, milyen hangszeren játszol. Ha a különböző szövegek felépítése már a kisujjadban van, magad is elképedsz, mekkora élvezetet okoz saját stílusod, melyet szerzeményeidbe beleszősz.

Tehát hány százalék tehetség, hány százalék szaktudás a szövegírói munka? Azt mondhatnánk, 30-70.

  • 30 a kedv, az érdeklődés, az általad hozott műveltség, a szövegírói érzék.
  • 70 pedig a tanulás, a gyakorlás, a tökéletesítés, a különböző műfajok ismerete.

Nincs olyan, hogy valaki „tud írni”, és valaki nem.

Ez Rád is vonatkozik. És ha igazán mindent meg akarsz tudni arról, hogyan készül a vásárlómágnes webszöveg, és mi mindenre ügyelj az írása közben, akkor jelentkezz október 22-ei értékesítési szövegírói tréningünkre! Részletek a link mögött!

0 hozzászólás a Profi szövegíró: hány százalék tehetség, hány százalék szaktudás? bejegyzéshez

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

A legjobb sémákra épülő szövegírási stratégiák, amiket magyar vállalkozók egy maroknyi csoportja már titokban sikerrel használ...
Értesülj elsőként a szövegírási tippekről - csak add meg a keresznevedet és e-mail címedet és máris alkalmazhatod a titkos technikákat!

Email címed:   Keresztneved: