main top

Hogyan írj érdekesen bármiről? Szövegírás „nehéz témákról”

2016. január 5. kedd 13:26

Mint tudjuk, „az ügyes szakács a semmiből is jó levest készít”. Hasonló a helyzet a szövegírásban. Nem a téma, hanem a stílus dönti el, hogy az emberek mire kattintanak.

Nincs unalmas téma, csak lapos szövegírás

Az interneten szinte percről percre többen elérhetők, akik nagyjából ugyanazt kínálják a keresőknek, mint Te. Ezért a hangsúly egyre inkább a tartalomról a „hogyan”-ra terelődik.

Mint Marsahll McLuhan korábban megjósolta: a modern korban „a médium maga az üzenet”. Ezért a webszöveged sem csupán a gondolataid külső csomagolása, semleges közege, hanem a közvetített tartalmat magát is képes alakítani.
De ne filozofáljunk tovább, jöjjön a lényeg! Lesd el a legnépszerűbb szövegírók trükkjeit.

A bestseller írók titka: érdekes szövegírás

Keresve sem találni bonyolultabb és a hétköznapi ember számára sivárabb, kínai témát, mint az agykutatás. Oliver Sacks, a neurológus mégsem rózsaszín borítós szerelmes regényekkel, se nem vérben tocsogó krimikkel futott be, hanem az emberi agyról érdekes történeket mesélve lett bestselleríró.

Stephen Hawking, Lawrence Krauss, Neil deGrasse Tyson is izgalmasabban és főként érthetőbben ír az asztrofizikáról, mint egy thrilleríró.

És ami a legnagyobb vicc: írói tevékenységük nem lebutított „tudománynépszerűsítés”, hanem a „tudomány társadalmi kommunikálása” néven szakmailag is elismert, értékes hozzájárulás.

De vajon mi a „bonyolult”, „unalmas” és/vagy „nehéz” témák sikeríróinak a titka?

5 sikerírói technika az olvasmányosabb szövegíráshoz

1. Kelts kíváncsiságot!
Kezdd mondanivalódat egy olyan kijelentéssel, ami hihetetlennek tűnik, de a továbbiakban részletesen igazolni tudod.

Mondjuk: „Az emberi bőrön több élőlény található, mint ahány ember a Földön él.”

2. Mesélj történetet!
Az ókori mítoszoktól az estimesén át Hollywoodig minden azt támasztja alá, hogy ember történetmesélő lény, aki a körülötte lévő világot mesékben és sztorikban értelmezi. Erre épül az érdekes szövegírás is.

Ezért, például ha egy látszólag unalmas, sorozatgyártott terméket mutatsz be, a szakmai paraméterek leírása helyett megteheted úgy is, hogy elmeséled a sorozat egyetlen darabjának gyártási történetetét. Vagy mondd el, hogy és miért született meg az adott termék, meséld el, mi volt előtte, hogyan jutottál el a “heuréka” pillanatig. Mindenhol lehet jó sztorit találni, Neked is van ilyen!

3. Kérdezz!
Ha azt akarod elérni, hogy olvasóid együtt gondolkodjanak veled, tégy fel nekik olyan kérdéseket, amelyekkel képzeletbeli párbeszédbe vonhatod be őket magaddal. Az emberi agy olyan problémamegoldó gépezet, amely a szövegírás terén sem tud ellenállni az érdekes kérdéseknek. Ezért amikor kérdést teszel fel, az olvasód agya automatikusan elkezdi keresni a választ. Ezzel bevonod, együtt a gondolkodásra készteted.

„Mitől van az, hogy a tükör megcseréli a jobb és a bal oldalt, de meghagyja a fentet és a lentet?”

4. Részletezz szemléletesen és izgalmasan!
Két végletet kell kerülnöd. Az egyik az általános, elvont mondatok, a másik a részletek halmozása. Mindkettő a színes szövegírás halála. Ehelyett egy olyan jellegzetes „apróságot” kell kiemelned az összképből, amely elegánsan felvillantja a nagy egészet.
A nehezen érthető dolgot hasonlítsd valamihez, amit mindenki ismer. Ennyi a nagy titka a szemléletes, izgalmas írásnak.

Klasszikus reklámszöveg David Ogilvy-től: „102 km/h sebességnél az új Rolls Royce-ban a leghangosabb zaj az óra ketyegése.”
Azonnal hallod is az óra ketyegést és látod magad előtt a gyönyörű autót, igaz?

5. Közvetíts lelkesedést!
A szövegírás amellett, hogy tanulható készség, egy kicsit varázslás is. Csak akkor működik igazán, ha hiszel benne, és ezt a meggyőződéssel közvetíted az olvasóidnak.
Ez az egyik titka Giulia Enders-nek is, aki a belekről írt elképesztően sikeres könyvet. Az orvostanhallgató lány annyira lelkesedik a belek csodálatos világa iránt, hogy még egy ilyen undorítónak bélyegzett témával is magával ragadja olvasóit.

Ha a fehér háttéren megelevenedni látod gondolataidat, akkor a jó úton vagy. Használd hozzá a fenti módszereket, és bármilyen unalmas vagy bonyolult témáról érdekesen tudsz majd írni.

Ha pedig az online kommunikációd egészét akarod megtervezni, gyere el ingyenes előadásunkra.

Kategória: Marketing | Címke: | Hozzászólások (1)

Egy hozzászólás a Hogyan írj érdekesen bármiről? Szövegírás „nehéz témákról” bejegyzéshez

  • Ingatlanspecialista szerint,
    2016. január 5. kedd 19:23 időpontban:

    Ja, ez ilyen egyszerű?

    Szuper a cikk! Használni fogom a technikákat.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL

Leave a comment

A legjobb sémákra épülő szövegírási stratégiák, amiket magyar vállalkozók egy maroknyi csoportja már titokban sikerrel használ...
Értesülj elsőként a szövegírási tippekről - csak add meg a keresznevedet és e-mail címedet és máris alkalmazhatod a titkos technikákat!

Email címed:   Keresztneved: