Kommunikáció Kisokos

Adsense hirdetés

A Google Adsense szolgáltatásával a honlapod témájához kapcsolódó hirdetéseket tehetsz az oldaladra, ezekért a Google fizet neked. Az Adsense hirdetés azért jobb, mint a többi reklám, mert a honlapod látogatói a reklám célcsoportjának tagjai, így számukra is releváns a hirdetés. A bevétel kifizetése csekken vagy banki átutaláson keresztül történik.

Adwords

Az Adwords a Google szolgáltatása: kulcsszavaidra hirdetést adhatsz fel, melyek segítségével előre léphetsz a keresőben. Az Adwords hirdetéseket általában a találati lista elején látod, halvány háttérszínnel elválasztva a többi keresési találattól.
Ahhoz, hogy Adwords hirdetést adj fel, először ki kell választanod honlapod legfontosabb kulcsszavait.

A Webszöveg Átvilágítás segítségével megtudhatod azt is, hogy milyen kulcsszavakra lenne érdemes Adwords kampányt indítanod.

Banneres hirdetés

A bannerek azok a sávok a holnap tetején, oldalán vagy alján, ahol legtöbbször reklám helyezkedik el. Ez a reklám tartozhat az adott oldal tulajdonosához, vagy lehet külső cégé is. Blogoddal, weblapoddal bevételre tehetsz szert más cég bannerének megjelentetésével, ám a zavaró banner hirdetésekkel el is riaszthatod látogatóidat.

B2B (Business to Business) kommunikáció

A B2B (Business to Business) kommunikáció azt jelenti, amikor a céged másik vállalatoknak értékesít, szemben a B2C (Business to Consumer) kommunikációval, amikor egyedi vásárlók alkotják a célcsoportot. Természetesen máshogy érdemes kommunikálni cégek irányába, hiszen más problémákra kínálsz megoldást, mint az egyedi vásárlók esetében.

Copywriter

A copywriter angol szó legközelebbi magyar megfelelője a szövegíró, de ennél talán pontosabb a reklámszövegíró kifejezés. Az a személy, aki kreatív, hatásos, figyelemfelkeltő aloldalakat, cikkeket, blogbejegyzéseket készít neked, ezzel segítve terméked értékesítését.

CPC (Cost Per Click)

A CPC rövidítés kattintás alapú fizetést vagy bevételt takar. Ha te hirdetsz – például az Adwords-ben – akkor te fizeted a CPC-t, amikor pedig az oldaladon jelenteted meg más cég hirdetését, akkor ők fizetik neked.
Ha az Adwords hirdetések a kulcsszavakra igazított értékesítési oldalakat kezded reklámozni, akkor annak egyik előnye, hogy lejjebb tudod alkudni a kulcsszavak CPC-jét (azt az összeget, amit egyetlen kattintásért fizetsz).

Direkt marketing

A direkt marketing az ügyfelekkel való közvetlen kommunikáció, mely különböző eszközökkel valósulhat meg: levél (DM), telemarketing, házhoz érkező szórólapok, katalógusok. Az online kommunikáción szempontjából a DM levél a legfontosabb, a listaépítést és a hírlevélküldést te is kifizetődő eszközként használhatod ügyfélköröd megtartására és kiszélesítésére.

Domain

A domainnév tartománynevet jelöl, azaz a világháló egy része, ehhez tartozik a honlap. A nemzetközi domain végződhet .com-ra, .org-ra vagy .net-re, az egyes országokhoz az országnévből képzett domainnév tartozik, így Magyarország végződése a .hu.
A sikeres online kommunikációban fontos, hogy a domain könnyen megjegyezhető, és lehetőleg hangzatos is legyen.

Elmetérkép, ld. MindMap

Az elmetérkép, vagyis mindmap remek módszer gondolataid rendezésére egy adott témával kapcsolatban. Lényege, hogy a témával összefüggő minden információt egy lapra írsz fel, címszavakban. A címszavakat altémákba osztod, így teszi átláthatóvá az elmetérkép a szerteágazó problémákat is, ezért hasznos összetett projektek megoldásához, de cikkek, előadások készítésének első lépéseként is. Érdemes színeket használnod, hogy még jobban elkülönüljenek egymástól az egyes altémák.

Etarget

Az Etarget egy kattintás alapú (PPC, azaz Pay Per Click) online hirdetési rendszer, amelyen lehetőség van tartalmi hálózati és kereső hirdetések menedzselésére, hasonlóan a Google Adwordshöz. A szöveges hirdetésekhez illusztrációk is hozzárendelhetők, a konverziókat pedig az oldalon keresztül is mérhetjük.

E-mail kampány

Az e-mail kampány az online marketing, vagy direkt marketing egyik legismertebb eszköze. Lényege, hogy folyamatosan épülő adatbázisunk (például hírlevélre feliratkozottak) tagjainak bizalomépítő és egyben értékesítési célú e-mail sorozatot küldünk. A hírlevelünk formátuma lehet egyszerű szöveg, HTML, vagy a kettő kombinációja. Az e-mailek kiküldéséhez profi hírlevélküldőrendszert használunk, ami méri a levélbejutási, levélmegnyitási, kattintási és leiratkozási arányt.

Értékesítési szöveg

Az értékesítési szöveg vagy sales jól bevált módja a termékek hatékony reklámozásának. A jól működő értékesítési szöveg figyelemfelkeltő, a vásárlóra fókuszál, felébreszti benne a szükséget a vásárlásra. A sales megannyi eszköze közé tartozik az érzelmekre való hatás, és a közvetlen megszólítás, melyekkel magához láncolja az olvasót.
Az értékesítési szöveg megírásához könnyen megtanulható modelleket alkalmazhatsz, hogy megemeled online kommunikációt hatékonyságát.

Facebook-kommunikáció

Facebook-kommunikációnak nevezünk minden olyan kommunikációt, mely a legnépszerűbb közösségi oldalon keresztül történik. Kommunikálhatunk felhasználóként és céges Facebook-profillal. A kommunikáció célja, hogy minél több rajongó megismerje cégünk szolgáltatásait, és a rajongókból ügyfeleket neveljünk a bizalomépítés eszközeivel, alkalmazásokkal vagy Facebook hirdetésekkel.

Facebook hirdetés

A Facebookon lehetőségünk van hirdetési kampányokat létrehozni. A kampányok lehetnek kattintás alapúak (PPC, azaz Pay Per Click) vagy fejleszthetünk alkalmazást is. A hagyományos ASU (Facebook Ad Space Unit – a jobb oldali sávban megjelenő 135 karakteres szöveg és a hozzá tartozó illusztráció) mellett most már lehetőségünk van Szponzorált hírt és Promotált hirdetést is feladni.

Felhő alkalmazás

A Cloud-szolgáltatások, vagy magyarul: a felhő alapú alkalmazások, olyan online szerverek, ahol nem a felhasználó hardverén tárolják az adatot, hanem egy külső szerveren, amelyhez bármikor, bárhol hozzáférhetnek a célszemélyek a regisztrációt követően. Ilyen például a Dropbox vagy a Google Drive is.

FTP

Az FTP, vagyis File Transfer Protocol, egy olyan kapcsolat szerver és kliens között, ami lehetővé teszi a különböző gépek közti egyszerű információcserét, így például a letöltést, feltöltést. Az FTP szerver lehet nyilvános, vagy azonosítóhoz kötött.

Gerilla marketing

A gerillamarketing a nem megszokott, elsősorban alacsony költségvetésű, vagy annak hatását keltő BTL marketing kampányok összefoglaló neve.  A gerillamarketing kerüli a hagyományos hirdetési felületeken történő hirdetést, rendszerint meghökkentő, figyelemfelkeltő, újszerű. Csak haladóknak javasolt technika, hiszen igen nagy kreativitást igényel, hogy olyan gerillamarketing kampányelemeket rakjunk össze, amit mindenki önként és dalolva oszt meg ismerőseivel.

Google Drive

A Google Drive a Gmail fiókhoz tartozó online tárhely, ahová feltölthetünk videókat, képeket, dokumentumokat. A Drive-ban többek között megtalálható a korábbi Google Docs is, ami lehetőséget biztosít arra, hogy egymástól független számítógépen dolgozó felhasználók egy időben szerkesszenek vagy olvassanak gépükön egy anyagot.

Hideghívás

A hideghívás, más néven cold call, a telemarketing egyik legfőbb eszköze. Az értékesítő telefonon felhívja a potenciális ügyfelet, hogy egy szolgáltatásra felhívja a figyelmét. A legtöbb esetben ajándékot kínálnak az ideális ügyfeleknek, ha válaszol néhány kérdésre, vagy hajlandó részt venni egy termékbemutatón. A hideghívás elsődleges célja a lehetséges vevők szűrése, akikből később a marketing és az értékesítés ügyfelet nevel.

Hype

Egy termék, szolgáltatás körül gerjesztett tudatos médiafelhajtás. A hype-ot generálók célja a fogyasztásra buzdítás olyan módon, hogy a terméket az adott fogyasztói csoporton belül vonzónak, divatosnak tüntetik fel.

Infotermék

Infoterméknek nevezzük a számítógépen olvasható tanulmányokat, videó- vagy hanganyagokat. Bárki egyszerűen árusíthat információs terméket (infoterméket), hiszen csak internetkapcsolat kell hozzá, és némi kreativitás a szöveg megírásához.

Az infotermékek nagy előnye, hogy megvásárlás után azonnal elkezdhető a tanulás, sőt még környezetbarát is, hiszen nem szükséges hozzá papír.

Kommunikációtervezés

Ha sikeres vállalkozást üzemeltetsz, biztos te is rendszeresen kommunikálsz vásárlóiddal, és tudod, hogy ennek első lépése a kommunikációtervezés. Ebbe az online kommunikáció több típusa is beletartozik, úgy mint a blogkommunikáció, a rendszeres hírlevél küldés tervezése, és az oldalad folyamatos frissítése.

A Facebook kommunikációtervezés például egy olyan eszköz, amely segíti a szakértői státusz növelését.

Konkurenciaelemzés

A konkurenciaelemzés az azonos területen tevékenykedő cégek alapos megismerése, forrásaik, kommunikációjuk, eredményeik értékelése.
A konkurensek megismerésének és a hatékony webes kampány és kommunikáció megtervezésének elengedhetetlen feltétele a konkurenciaelemzés készítése.

Konverzió

A konverzió az az esemény, amikor egy, a hirdetésére kattintó felhasználó előrébb lép az értékesítési folyamatunkban (például feliratkozik a hírlevélre, letölt egy tanulmányt, regisztrál egy rendezvényre, vagy vásárol a weblapon keresztül). Konverzióról akkor beszélünk, ha a hirdetésre leadott kattintás egy értékes tevékenységet eredményez, mely közelebb visz minket ahhoz, hogy vásárlóvá léptessük elő a potenciális ügyfelet.

Konverziós ráta (CR)

Adott átkattintásra vetítve hány konverzió érkezik. A konverziós rátát úgy számoljuk ki, hogy a konverziókat elosztjuk a kattintások számával.

Közösségi média

A közösségi média egy olyan médiaeszköz, ahol cél az interakció, azaz aktivitásra bírjuk a potenciális ügyfeleket folyamatos kommunikációval. A közösség a médiamonológokat dialógusokká, párbeszédekké alakítja.

Kulcsszóhalmozás

A kulcsszóhalmozás egy távolról elkerülendő hiba a keresőoptimalizálásban, melyet a Google büntet. Kulcsszóhalmozás alatt azt értjük, hogy a területeden fontos kulcsszavakat sorolod fel egy adott oldalon, releváns tartalom, értelmes szöveg nélkül.
Kifejezetten kulcsszóhalmozásból álló tartalmakkal, linkekkel nem igazán lehet előbbre kerülni a Google találati listában a Penguin nevű algoritmus bevezetése óta.

Kulcsszókutatás

Ha sok látogatót szeretnénk a weblapunkra, akkor tudnunk kell, hogy milyen szavakra keresnek a potenciális ügyfeleink. Óriási különbségek vannak az azonos jelentéstartalmú szavak szinonimáinak keresési száma között, ezért ideális esetben egy profi kulcsszókutatás előzi meg a kampány megtervezését. A kulcsszókutatás során feltárjuk azokat a lehetséges kulcsszavakat, szóösszetételeket és kifejezéseket, amikre később a kampányt fel tudjuk majd építeni.

Landing page

A weboldalon az az érkező oldal, amelyre az online hirdetéseink futnak. Minél több érkező oldalad van a különböző kulcsszavakra, annál jobban meg tudod növelni a weblapod hatékonyságát. Az érkező oldalakat a kulcsszavakon kívül lehet célcsoportra is optimalizálni. A termékedet más üzenettel adod el a kisgyerekes anyukáknak, és másfajta előnyöket mutatsz be a nagymamáknak. Minél több ilyen leválogatott célcsoportod van, akit megszólítasz, annál jobban javul a konverzió a különböző aloldalakon.

LifeLong Learning

Élethosszig tartó tanulás. A gyermekkortól az időskorig tartó tanulás, művelődés, tapasztalatszerzés. A mai, gyorsan változó világban elengedhetetlenül fontos, hogy folyamatosan reagáljunk az újabb kihívásokra. Ma már nem ér véget a tanulás az iskolapadban, hiszen a sikeres emberek rendszeresen képzik magukat, hogy az élmezőnyben maradjanak.

Link

A link, azaz a hiperhivatkozás a weboldalakat és aloldalakat összekötő eszköz. Megjelenhet önmagában vagy beágyazottan, általában más színnel és aláhúzva tűnik fel egy internetes oldalon.

A hiperhivatkozások fontos eszközei az online kommunikációnak.

Ahhoz, hogy a keresőkben rábukkanjanak az oldal linkjére a látogatók, el kell érni, hogy előkelő helyen szerepeljen az oldal, olyan keresőszavakra vagy kifejezésekre, melyekre a célpiac keres nap mint nap.

Linkcsere

A linkcsere a linkgyűjtő oldalak elterjedt módszere a keresőben való előrejutásra, mára eljjárt felette az idő. A linkkatalógusok viszontlinket kértek a honlapod linkjének kihelyezéséért.
Korábban eredményes volt, ha két vállalkozás linket cserélt egymással. Ma már jelentősen veszített értékéből ez a megoldás. A bejövő linkek olyan weboldaladra mutató hivatkozások, melyek egy másik domainről érkeznek.

Linkedin

Szakmai közösségi oldal. Lehetővé teszi, hogy szakmai kapcsolatainkat ápoljuk, új kapcsolatokat létesítsünk, miközben online önéletrajzunkkal munkát is kereshetünk. Leginkább B2B (Business To Business) üzletágakban használt, a felsővezetők keresnek ezen keresztül kapcsolatokat, vagy ellenőriznek le potenciális partnereket.

Linképítés ua., mint a linkmarketing

A linképítés az adott weboldal népszerűsítésére használt eszköz. Célja, hogy a honlap minél előkelőbb helyen szerepeljen a keresők találati listáján, ezt linkgyűjtő és tematikus oldalakon való linkkihelyezéssel érhető el. A linképítés szabályai a Google változtatásainak megfelelően gyakran frissülnek, korábban jól működő trükkök egy idő után semmit sem érnek.
A linképítés nem olyan egyszerű feladat, mint azt néhányan elsőre gondolnák. Nem véletlen, hogy a legtöbb weboldal tulajdonos kiadja a munkát linképítéssel foglalkozó szakembereknek. Egy profi csapat nem csupán az időmegtakarítás miatt hatalmas előny a cégeknek. Egy jó szakember sokkal értékesebb linkeket képes építeni, hiszen pontosan tisztában van minden linképítéssel kapcsolatos szabállyal.

Márkaépítés

A márkaépítés a márka (cég) és a termékek megismertetését, egyedi arculatának kialakítását jelenti. Fontos lépései a célcsoport meghatározása, az egyedi előnyök kommunikálása, a márka folyamatos jelenléte az online és offline porondon. Az online márkaépítés kiváló eszköze a tartalommarketing, a közösségi oldalakon való kommunikáció és a céges blog írása.

A tartalommarketing azért is hasznos, mert márkaépítésre vagy személyes márka építésére szolgál.

Marketing

A marketing szót sokan csak a reklámmal azonosítják, pedig a reklámot megelőző piackutatás, a termék vagy szolgáltatás célközönségre szabása, az ár kialakítása is épp olyan fontos része a marketingnek, mint a kommunikáció maga. Az online marketing elengedhetetlen eleme a honlapon történő kommunikáció, emellett eredményes a rendszeres hírlevél küldés, a blogolás és ma már a közösségi oldalak használata is kiemelkedő jelentőséggel bír.

Marketing-Mix

4P (price, product, placement,  promotion). A marketingeszközök különböző kombinációi.

MESÉL modell

A MESÉL modell egy betűszó, amely egy értékesítési szövegírás modellt takar.

Minősítés: Az első lépés, melynek során kijelölöd a célpiacodat, azaz megmondod, hogy kinek szól az értékesítési szöveged.
Együttérzés: Az olvasó problémájával azonosulsz, részletezed, hogy milyen súlyos ez a megoldadnó élethelyzet.
Segítség: Bemutatod, hogy van megoldás, és jobb, mint az eddig ismert próbálkozások.
Érzelmek: Az olvasó érzelmeire hatva beszélsz a termék előnyeiről, hogy miért jó neki a terméked birtoklása.
Lezárás: Összefoglalva a legfontosabb érveket, ráveszed a cselekvésre az olvasót, vásárlásra buzdítod.

Niche

A Niche kifejezést olyan piaci szegmensekre értjük, melyek egy szűk, jól körüljárható, a nagyvállalatok számára kevésbé érdekes területet takarnak.

PageRank

A Page Rank a Google védjegye, amely egy speciális algoritmus segítségével folyamatosan osztályozza, pontozza azt, hogy mennyit ér kereső, és egyre inkább tartalmi szempontból is weboldal.

Popup – Felugró ablak

A popup magyarul elő- vagy felugró ablakot jelent. A gyakorlatban egy internetes oldal megnyitásakor elénk ugró reklámként találkozol vele legtöbbször. Egyre több böngésző letiltja a felugró ablakokat vírusveszély miatt.

Reklámszöveg

A reklám üzenete frappáns, tömör, jól értelmezhető módon megfogalmazva.

Reklámtörvény

A reklámok szabályozása a célja, mely magában foglalja azt, hogy egy reklám készítésekor mire kell figyelni. Többek között tiltja a személyiségi vagy kisebbségi jogok sértését is. Néhány iparágban komoly korlátokat állít a reklámozók elé.

Sales – Értékesítés

A sales – vagy magyarul értékesítés – a marketingben az érdeklődők vásárlásra való buzdítását jelenti, melynek különböző eszközei vannak. A sales szöveg gondosan felépített reklámszöveg, mely a vásárlási döntés meghozatalához szükséges fázisokat figyelembe véve tereli az érdeklődőt az olvasgatástól a vásárlásig. Hatékony sales modellek: AIDA, MESÉL, QUEST.

Az ideális sales oldal a célpiac problématudatát erősíti, majd megmutatja, hogy az adott problémára miért az adott termék az egyik legjobb megoldás. Az értékesítési szöveg legfőbb célja az eladás.

Spam

Kéretlen reklámlevél.

Tartalmi hirdetés

Display hirdetés. A weboldalakon megjelenő hirdetés, amely nem keresés hatására jelenik meg, hanem célzottan az oldal látogatóinak szól.

Twitter

160 karakter hosszúságú rövid üzeneteket megjelenítő közösségi oldal.

Youtube

Közösségi videómegosztó oldal. Feltölthetjük, megoszthatjuk videóinkat, értékelhetjük mások videóit. Jelentősége egyre nő, mert a Youtube által kínált hirdetési lehetőségekben óriási potenciál van, amióta felvásárolta a Google.

Youtube reklám

A videók előtt látható reklámszpotok, illetve a Youtube felületén a videón vagy a videó mellett elhelyezett Adwords tartalmi hirdetések, amik igazodnak a videó tartalmához, vagy a korábbi keresésekhez.

Webinárium

Webes videótanfolyam, online kurzus.

Webszöveg

A weboldalon megtalálható szöveges tartalom.

Wikipédia

Szoftverekhez, illetve weboldalakhoz készült, fogalmak magyarázatát szolgáló, szabadon szerkeszthető dokumentáció. Mivel rendszerint az adott kulcsszóra előre hozza a Google, ezért remek üzleti lehetőség rejlik benne.

Kategória: | |